خط ویژه

٠٢١88596011

خط ویژه

02188596011

تعویض باتری ماشین

تعویض باتری ماشین از 0 تا 100 به همراه نکات ایمنی

فهرست مطالب

صرف‌نظر از اینکه چقدر در نگهداری از خودرو خود حساسیت به خرج دهید یا رانندگی خوب و ایمنی داشته باشید، عمر باتری ماشین محدود است و هر ۲ الی ۳ سال یکبار فرسوده می‌شود و نیاز به تعویض دارد. این درواقع یکی از معمولی‌ترین و حتی آسان‌ترین کارهایی است که برای مراقبت از خودرو باید انجام دهید و به‌عنوان مالک خودرو، باید از آن اطلاع داشته باشید.

شاید به نظر بیاید نحوه تعویض باتری ماشین کار سختی است اما فقط کافی است اطلاعات کلی و اصطلاحاً قلق انجام این کار را بدانید تا حتی به‌تنهایی بتوانید از پس تعویض باتری خودرو در منزل هم بربیاید. در این مقاله نحوه تعویض باتری ماشین را به شما خواهیم آموخت و نکات ایمنی لازم برای انجام درست تعویض باطری را با هم مرور خواهیم کرد.

چه زمانی باتری ماشین را تعویض کنیم؟

اول اینکه مطمئن شوید باتری خودرو خراب شده و نیاز به تعویض دارد. باتری خودرو یکی از وسایلی است که قیمت نسبتاً بالایی دارد، به همین دلیل توصیه می‌شود تنها وقتی به فکر تعویض آن باشید که مطمئن شوید به طور کامل ازکارافتاده است و قابلیت شارژ مجدد ندارد. عمر مفید باتری ماشین ۲ الی ۳ سال است و پس از آن باید به فکر خرید یک باتری جدید باشید. در صورتی که این مدت سپری نشده میتوانید وضعیت سلامت باتری را تست کنید.

برای این کار، در قدم اول می‌توانید از ابزارهای مخصوص باتری استفاده کنید و باتری را تست کنید. ولتاژ باتری و حتی دینام ماشین را کنترل کنید و مطمئن شوید باتری باید تعویض شود.

تست باتری ماشین

برای اندازه‌گیری ولتاژ باتری ماشین، ابتدا سوئیچ را کامل بسته و چراغ‌های ماشین را خاموش کنید. سپس کابل قرمزرنگ ولت متر را به قطب مثبت باتری با علامت + وصل کنید. حالا کابل سیاه‌رنگ ولت متر را به قطب منفی باتری با علامت – متصل نمایید. در یک دمای طبیعی، مثلاً ۲۶ درجه سانتی‌گراد، ولتاژهای باتری نمایانگر وضعیت شارژ آن هستند.

باتری چقدر است 1

انتخاب باتری ماشین مناسب برای تعویض

بعدازاین که مطمئن شدید کار به خرید انواع باتری خودرو نو رسیده است، قبل از شروع فرایند نحوه تعویض باتری ماشین، هنگام خرید، باتری مناسب خودرو خود را انتخاب کنید.

حتی بهتر است زمانی که می‌خواهید باتری جدید تهیه کنید، مشخصات باتری مطابق با باتری قدیمی باشد. اطلاعاتی مثل اندازه، آمپر باطری ماشین، اندازه پایه‌های باتری و ابعاد را از روی باتری قدیمی بخوانید و یادداشت کنید تا باتری جدید را طبق همین مشخصات بخرید.

باتری باید برای خودرو و مدل آن ساخته شده باشد یا حداقل قابلیت نصب روی مدل خودرو شما را داشته باشد. اگر بتوانید باتری را از نمایندگی‌های معتبر خریداری کنید تا خیالتان از بابت کیفیت و ضمانت کالا راحت باشد هم که چه‌بهتر! می‌توانید برای خرید باتری خودروهای مختلف سری به فروشگاه ایران باتری بزنید. ایران باتری نماینده صبا باتری، نماینده سپاهان باتری، نماینده برنا باتری، آذر باطری، پاسارگاد، نیروگستران مشهد، دورنا و ویستا الکتریک است. پس از خرید باتری ماشین در شهر تهران باتری به رایگان برای شما ارسال و نصب خواهد شد.

ابزار لازم برای تعویض باتری خودرو در منزل

بعد از انتخاب و خرید باتری مناسب خودرو، نوبت به انجام مراحل نحوه تعویض باتری ماشین می‌رسد. ابزاری که برای این کار نیاز دارید، شامل موارد زیر است:

  • باتری نو
  • آچار فرانسه (برای باز و بسته کردن باتری)
  • ابزار تمیزکردن قطب باتری
  • محافظ پایانه باتری
  • گریس قطب و محافظ
  • حوله یا دستمال برای تمیزکاری
  • عینک ایمنی
  • بند حمل باتری
  • دستکش

نکته ایمنی: وقتی با باتری سروکار دارید همیشه از دستکش و محافظ چشم استفاده کنید. استفاده از محافظه حافظه ماشین هم توصیه می‌شود اما این کار ضروری نیست. مهم‌ترین دلیل این توصیه هم امکان اختلال در تنظیم رادیو، ساعت و احتمالاً چند وسیله الکترونیکی دیگر است. اگر از محافظ استفاده کنید احتمالاً نیاز به تنظیم مجدد این موارد بعد از نصب باتری، پیدا نخواهید کرد.

آموزش تعویض باتری ماشین

در مرحله اول خودرو را روی یک سطح هموار در یک منطقه امن (مثل پارکینگ خانه) پارک کنید و وسیله نقلیه را خاموش کنید. مکانی ایمن برای کار پیدا کنید که دور از ترافیک، جرقه شعله‌های آتش یا آب و باران باشد. ترمز دستی خودرو را درگیر کرده و خودرو را خاموش کنید.
دفترچه راهنمای خودرو خود را برای اطمینان از موقعیت باتری خودرو بررسی کنید. معمولاً بیشتر خودروها، به‌خصوص خودروهای جدید باتری را در فضای زیر کاپوت قرار می‌دهند. برخی از باتری‌ها ممکن است در صندوق عقب، زیر تخته کف ماشین قرار گرفته باشد. پس قبلاً از تعویض باتری خودرو در منزل، از جای باتری مطمئن شوید. در صورتی که در پیدا کردن محل باتری مشکل دارید میتوانید با جستجوی نام خودروتان در سایت ما محل آن را پیدا کنید.

۱- رعایت اقدامات ایمنی قبل از تعویض باتری

تجهیزات ایمنی بپوشید و کاپوت خودرو را باز کنید. باتری‌ها حاوی محلول الکترولیت اسیدسولفوریک هستند که بسیار خورنده است، می‌تواند پوست شما را بسوزاند و گاز هیدروژن قابل اشتعال تولید می‌کند. برای محافظت از خود دستکش‌های عایق‌کاری و عینک ایمنی بپوشید. سپس، درپوش کاپوت را بازکرده و در صورت لزوم آن را با میله‌ای تکیه دهید. برای محافظت از خود در برابر برق‌گرفتگی، هرگونه جواهرات فلزی مانند ساعت یا انگشتر را از دستانتان خارج کنید. حتی بهتر است لباس‌های قدیمی بپوشید که مشکلی برای چرب شدن یا خراب‌شدن و خورده شدن توسط اسید ندارید.

۲- خارج کردن باتری قدیمی

قطب مثبت و منفی و کابل‌های مربوطه که به هرکدام متصل شده است را مشخص کنید. روی سر مثبت ممکن است یک پوشش پلاستیکی قرمز آن قرار داشته باشد یا کابل متصل به آن قرمز باشد. همچنین باید علامت «+» با مهر یا چاپ روی باتری، در کنار قطب مثبت وجود داشته باشد.

قطب مثبت و منفی باتری ماشین

با استفاده از آچار، مهره یا پیچی که کابل را به پایه منفی باتری محکم می‌کند، شل کنید. مراقب باشید که اجسام فلزی که در ممکن است در اطراف باتری وجود داشته باشند (مثل آچار یا کابل‌ها) هر دو پایه باتری را هم‌زمان لمس نکنند. اجازه ندهید آچار شما به طور هم‌زمان به ترمینال مثبت و بدنه یا گلگیر برخورد کند.

کردن اتصالات باتری ماشین

هنگامی که پیچ یا مهره را شل کردید، ابتدا کابل یا قطب منفی را از پایه منفی باتری خارج کنید و بعد همین کار را با پایانه مثبت انجام دهید. وقتی باتری از کابل و قطبی منفی شروع به جداکردن می‌کنید باعث می‌شود از اتصال‌هایی که ممکن است به وجود آید جلوگیری کنید.
گیره یا سیستم نگهدارنده که باتری را در جای خود نگه داشته است را بردارید. قطعات و اتصالاتی که باتری را نگه‌داشته بودند کنار قرار دهید تا هم جلو دستتان را نگیرند و هم بتوانید باتری را به‌راحتی از خودرو جدا کنید و هیچ اتصالی در اطراف باتری رخ ندهد.

کردن باتری قدیمی ماشین

باتری را با دقت بلند کنید بدون اینکه زیاد آن را تکان دهید (آماده باشید، کمی سنگین است بااحتیاط آن را از جای خود بلند کنید). می‌توانید از بند حمل باتری برای آسان‌تر کردن این کار هم استفاده کنید اما همچنان مراقب باشید و به‌آرامی این کار را انجام دهید.

۳- نصب باتری جدید

برای بستن باتری جدید، لازم است محل باتری قبلی را تمیز کنید. اگر رسوب یا خوردگی در اطراف باتری می‌بینید این رسوب‌ها را از بین ببرید تا از آسیب باتری در مرور زمان، جلوگیری کنید. می‌توانید از برس‌های سیمی که به محلول جوش شیرین و آب آغشته شده‌اند کمک بگیرید و بعد از تمیزکردن کامل جای باتری، آن را کامل خشک کنید. هرچه پست‌ها و گیره‌های خودرو تمیزتر باشد، اتصال باتری بهتر و مثبت‌تر خواهد بود.

کردن قطب های مثبت منفی باتری ماشین

 باتری جدید را وارد کنید سپس آن را با گیره یا سیستم نگهدارنده که قبل از گذاشتن باطری برداشتید محکم کنید. درپوش‌های پلاستیکی را که پایه‌های باتری را پوشانده است بردارید و واشرهای ضدخوردگی را روی آنها نصب کنید. باتری را طوری قرار دهید که پست مثبت قرمز با ترمینال مثبت و محل کابل مطابقت داشته باشد.

باتری جدید روی ماشین

قبل از اتصال ترمینال مثبت به پایه مثبت، ابتدا یک‌لایه نازک از گریس را روی پایه‌ها و پایانه‌های باتری بمالید. گریس مخصوص ضدخوردگی برای جلوگیری از رسوب خوردگی، تقریباً به رنگ سفید مایل‌به‌سبز است که در واقع می‌تواند مانع از شارژ باتری ماشین شود.

با استفاده از آچار، محل اتصال باتری به خودرو را کامل محکم کنید و همین کار را برای پست و پایانه منفی تکرار کنید. بر خلاف مراحل بازکردن باتری که از قطب منفی بازکردن را شروع می‌کردید، این بار باتری را از قطب مثبت آن ببندید و بعد سراغ قطب منفی بروید. سعی کنید باتری را تکان دهید تا اگر متوجه حرکت باتری یا شل بودن آن شدید، مجدداً گیره یا سیستم نگهدارنده را محکم کنید. بعدازاین مراحل نصب باتری ماشین را تمام کرده‌اید!

اتصالات باتری ماشین

سؤالات متداول

هزینه تعویض باتری ماشین چقدر است؟

در صورت خرید باتری از فروشگاه ایران باتری خدمات تعویض باتری و ارسال باتری رایگان صورت میپذیرد.

آیا امکان انجام نحوه تعویض باتری ماشین در خانه وجود دارد؟

تعویض باتری ماشین یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای خودرو باید انجام دهید. اگر کمی اطلاعات در این باره داشته باشید و اقدامات ایمنی لازم را در نظر داشته باشید، می‌توانید تعویض باتری خودرو در منزل را خودتان انجام دهید.

ابزار لازم برای تعویض باتری خودرو چیست؟

باتری کاملاً شارژ شده، آچارها (برای باز و بسته کردن باتری)، ابزار تمیزکردن قطب باتری، محافظ پایانه باتری، گریس قطب و محافظ، حوله یا دستمال برای تمیزکاری، عینک ایمنی، بند حمل باتری، دستکش

قبل از نصب باتری جدید در خودرو باید چه کرد؟

برای بستن باتری جدید، لازم است محل باتری قبلی با تمیز کنید. اگر رسوب یا خوردگی در اطراف باتری می‌بینید این رسوب‌ها را از بین ببرید تا از آسیب باتری در مرور زمان، جلوگیری کنید. می‌توانید از برس‌های سیمی که به محلول جوش شیرین و آب آغشته شده‌اند کمک بگیرید و بعد از تمیزکردن کامل جای باتری، آن را کامل خشک کنید.

جمع‌بندی

درباره نحوه تعویض باتری ماشین صحبت کردیم و گفتیم اگر ایمنی لازم و مراقبت‌های کافی را در نظر داشته باشید، می‌توانید به‌راحتی این کار را در منزل هم انجام دهید. البته قبل از تعویض باتری، مطمئن شوید باتری قدیمی خودرو دیگر قابلیت شارژ مجدد ندارد و چاره‌ای جز‌ء تعویض آن نیست. باتری جدید خودرو باید مطابق با مشخصات ماشین و مشخصات باتری قبلی باشد تا مشکلی در خودرو ایجاد نشود. بهتر است قبل از هر چیزی باتری را از یک مرجع معتبر تهیه کنید و اطمینان داشته باشید که خرید شما خریدی به‌صرفه و درست است. طوری که به‌خاطر خرید از یک فروشگاه نامطمئن، مجبور نباشید به‌جای یک‌بار هزینه‌کردن، چندین بار هزینه کنید و دست آخر، قطعه ناکارآمدی هم در خودرو به کار ببرید. پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به فروشگاه اینترنتی ایران باتری بیندازید و باتری‌ها و برندهای معتبری که در فروشگاه ما وجود دارند را بررسی کنید. مطمئناً می‌توانید گزینه مناسب خودرو خود را در ایران باتری پیدا کنید.

خرید باتری ماشین همراه با ارسال و نصب رایگان
مقایسه، بررسی، انتخاب و خرید باتری ماشین از ایران باتری