خط ویژه

٠٢١88596011

خط ویژه

02188596011

باتری EFB و یا AGM

EFB یا AGM – به کدام باتری ماشین نیاز دارم؟

فهرست مطالب

بی شک در حال حاضر مدل های بسیار زیادی از انواع باتری ماشین در بازار موجود است که هر کدام از این مدل ها یک سری ویژگی های خاص و منحصر به فرد دارند. یک باطری ماشین می تواند بر اساس نوع ساخت، نوع عملکرد و فرمول طراحی در دسته بندی های متنوعی طبقه بندی شود. هر کدام از این دسته بندی ها یک سری اطلاعات مخصوص را در خود جای داده اند. جالب است بدانید که بدون استفاده از باتری ماشین، تامین برق ماشین غیر ممکن است. به همین علت هم این محصول اهمیت زیادی دارد. امروز ما قصد داریم تا در مورد باتری های EFB و مهم ترین تفاوت آنها با باتری های AGM یا باتری استارتر با شما صحبت کنیم. بی شک هر کدام از این باتری ها یک سری ویژگی های خاص را در خود جای داده اند. پس با ما همراه باشید.

iranbatri 1
برق ماشین

باتری های AGM

بیایید تا پروسه بررسی این دو باتری ماشین را با باتری های AGM شروع کنیم. بی شک هر ساله مدل های جدید تری از ماشین و باتری های مختلف در بازار عرضه می شوند. این محصولات بسته به نوع عملکرد و ویژگی های کلیدی شان در دسته بندی های متنوعی به فروش می رسند. به صورت کلی همه باتری های موجود در بازار های جهانی، یک کاربرد واحد دارند: تولید انرژی و تامین برق ماشین. فرقی ندارد که شما از ماشین های الکتریکی استفاده کنید یا اینکه خودرو های بنزینی را به کار گیرید. در هر صورت استفاده از باطری ماشین اهمیت زیادی دارد. یکی از جدید ترین مدل های باتری، باتری های AGM هستند. نام AGM مخفف شده Asorbed Glass Mat یا جدا کننده جذبی شیشه ای می باشد. این باتری خودش دو زیر شاخه اصلی دارد.

یک باتری ماشین از دو صفحه تشکیل شده است: صفحه با بار مثبت و صفحه با بار منفی. هرچه کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت باتری ها بالا تر رود، قدرت آنها هم بیشتر می شود. در طراحی باتری مبحثی با نام CCA مطرح می شود. این مبحث به جریان استارت خنک اشاره دارد. هرچه مواد اولیه موجود در طراحی باتری های AGM قوی تر شوند، کیفیت آنها نیز افزایش پیدا می کند. به صورت کلی شما می توانید باتری های AGM را در دو مدل اصلی یعنی مدل هایی که صفحه تخت و صفحه مارپیچ دارند تهیه کنید. به صورت کلی صفحات موجود در باتری های AGM با استفاده از سرب سرد طراحی شده اند. درصد خلوص این سرب در باتری های AGMچیزی در حدود 99 درصد می باشد.

iranbatri 2.jpg
باتری ماشین

مهم ترین ویژگی های کلیدی باتری AGM

حال که با تعریف این باتری ماشین آشنا شدیم، بیایید تا نگاهی به ویژگی های کلیدی آن بیندازیم. باتری های AGM معمولا سطح مقاومتی پایینی دارند. البته که منظور ما از مقاومت، مقاومت فیزیکی نیست. هنگامی که جریان الکتریسیته در یک مدار تولید می شود، مقدار گرما ایجاد شده و اختلال های تولید شده بر اثر همین گرما می توانند جلوی انتقال قدرت الکتریسیته را بگیرند. مقاومت باتری های AGM خیلی پایین تر از سایر مدل های باتری می باشد چرا که در ساخت آنها از موادی همچون سرب سرد و پشم شیشه استفاده شده است. به صورت کلی در مقایسه با باتری های EFB، این محصول طول عمر فوق العاده بالایی دارد. شما با خیال راحت می توانید آن را برای مدت زمان طولانی بر روی ماشین خود نصب کنید. جالب است بدانید که این محصول نیازی به مراقبت خاصی هم ندارد.

برای به کار گیری یک سری از انواع باتری های ماشین موجود در ایران، شما باید سطح اسید آنها را بررسی کنید یا اینکه مطمئن شوید که آنها نیاز به تعمیر یا مراقبت ندارند. این مسئله برای باتری های AGM صادق نیست چرا که ساختار آنها بهشان کمک کرده تا مقاومت خوبی را از خود به نمایش بگذارند. داشتن وزن سبک به عنوان دیگر ویژگی کلیدی این باتری شناخته شده است. شما می توانید آن را بر روی یک سری ماشین های خاص نصب کنید. توجه داشته باشید که وجود وزن پایین به معنای کم بودن کیفیت یا ضعیف بودن قدرت این محصول نمی باشد. این محصول از یک سری مواد اولیه خاص طراحی شده است. همین مواد اولیه هم به باتری های AGM کمک کرده اند تا در برابر سولفاته شدن و سرما مقاومت زیادی را از خود نشان دهند. پس، شما می توانید این محصول را با خیال راحت در مناطق سرد سیر مورد استفاده قرار دهید.

iranbatri 3
باتری ماشین

کاربرد باتری های AGM

به صورت کلی باتری ماشین فقط یک کاربرد واحد دارد: تامین نیرو برای قطعات الکترونیکی ماشین. استارت، ضبط، چراغ ها، راهنما و غیره از جمله قسمت های ماشین به حساب می آیند که حتما باید از باتری های قوی و با کیفیت استفاده کنند. باتری های AGM هم برای همین مسئله طراحی شده اند. این مورد از انواع باتری ماشین می تواند یک سری کاربرد های خاص داشته باشد. همانطور که در قسمت های قبل تر هم به این مسئله به شدت مهم اشاره کردیم، باتری های AGM به گونه ای طراحی شده اند که شما می توانید با خیال راحت آنها را در مناطق سرد سیر مورد استفاده قرار دهید. به همین علت هم اولین کاربرد این محصول ارائه نیرو اولیه روشن شدن موتور در هوای سرد می باشد. موتور جت اسکی، ماشین، کشتی، اسنوبرد و غیره از جمله مواردی هستند که از این باتری استفاده می کنند.

 از آنجایی که این باتری ماشین خاصیت ضد نشتی و ضد لرزش دارد، شما با خیال راحت می توانید آنها را در ماشین هایی که کاربرد های ویژه دارند مورد استفاده قرار دهید. فقط توجه داشته باشید که یک باتری AGM می تواند دسته بندی های متنوعی داشته باشد. شما باید بسته به نیاز های کلی خود یک مدل را انتخاب کنید. اگر شما به دنبال یک باتری خوب و با کیفیت هستید که می تواند در موقعیت های خاص همچون زمین های خاکی، کوه نوردی و غیره مقاومت زیادی از خود نشان دهد، استفاده از این باتری به شما توصیه می شود. فقط شما باید مطمئن شوید که باتری تهیه شده با ماشین شما همخوانی دارد تا با هیچ مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید.

باتری های EFB

حال که مباحث مربوط به باتری های AGM را به اتمام رساندیم، بیایید تا به سراغ باتری های EFB برویم. این مدل از انواع باتری نیز به علت داشتن یک سری ویژگی های کلیدی و به شدت مهم طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است. نام EFB مخفف Enhanced Flooded Battery می باشد. اگر بخواهیم این نام را به زبان فارسی ترجمه کنیم به عبارت باتری پیشرفته شناور دسترسی پیدا می کنیم. این باتری یک لول پیشرفته تر از باتری های سیلد اسیدی می باشد. از آنجایی که تکنولوژی به کار رفته در ساخت این محصول کمی پیچیده تر از باتری های اسیدی است، هزینه ای که شما باید برای آن پرداخت کنید افزایش پیدا می کند. ولی جالب است بدانید که این محصول کارایی بیشتری دارد. این باتری ها می توانند برای خودرو های جدید که از سیستم خاموش و روشن شدن حرفه ای استفاده می کنند، بازدهی خوبی را به همراه داشته باشند.

iranbatri 4
باتری ماشین

جالب است بدانید که این محصولات طول عمر فوق العاده بالایی داشته و شما با خیال راحت می توانید آنها را برای مدت زمان زیادی مورد استفاده قرار دهید. لازم به ذکر است که یک باتری معمولی اسیدی دو الی سه سال عمر می کند ولی این محصول می تواند بین چهار تا شش سال عمر داشته باشد. با توجه به هزینه ای که شما برای این محصول پرداخت می کنید، کارایی مناسبی را دریافت خواهید کرد. به صورت کلی نحوه عملکرد و مراقبت از این باتری با یک باتری معمولی یکسان است، مهم ترین تفاوت آن با باتری های اسیدی در نحوه طراحی شدن و تکنولوژی پشت صحنه آنها می باشد.

مهم ترین ویژگی های کلیدی باتری EFB

حال که با تعریف این مدل از انواع باتری ماشین آشنا شدیم، بیایید تا به سراغ ویژگی های کلیدی آن برویم. باتری های EFB می توانند قدرت زیادی داشته باشند. صفحات به کار رفته در طراحی و ساخت این محصول به گونه ای ایجاد شده است که طول عمر مفید زیادی داشته باشد. توجه داشته باشید که این محصول از سرب بیشتری در مقایسه با باتری های معمولی استفاده کرده است. صفحات موجود درون باتری های EFB در یک کیسه یا پاکت پیچانده می شوند. این مسئله باعث می شود تا باتری خیلی راحت تر و سریع تر آب بندی شود. جالب است بدانید که سولفاته نشدن به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های کلیدی این محصول شناخته شده است. از آنجایی که پروسه آب بندی این باتری در بهترین حالت ممکن صورت گرفته است، شما نباید نگرانی خاصی در مورد سولفاته شدن داشته باشید.

iranbatri 6
باتری ماشین

هرچه صفحات به کار رفته در ساخت این مدل از باتری ماشین قوی تر باشند، کیفیت نهایی آن هم افزایش پیدا می کند. جالب است بدانید که صفحات این باتری که وظیفه تولید جریان را دارند، در برابر تخلیه های عمیق به شدت مقاوم هستند. لازم به ذکر است که اکسید های موجود بر روی صفحات این باتری به راحتی حل نخواهد شد. مسئله ای که در مورد باتری های EFB شما باید به آن توجه داشته باشید، فعالیت پس از تخلیه 50 درصد است.

حتی پس از تخلیه شدن 50 درصدی باتری، باز هم این محصول می تواند برای مدت زمان طولانی فعالیت کند. این محصول در برابر لرزش هم مقاومت زیادی از خود نشان داده و آماده رفع نیاز های کاربرانش می باشد. اگر شما به دنبال استفاده از یک باتری خوب برای زمین های خاکی هستید، با خیال راحت می توانید این محصول را مورد استفاده قرار دهید. الکترولیت موجود درون این باتری به راحتی تخلیه شده و شما می توانید آن را بدون چالش و مشکل مورد استفاده قرار دهید.

iranbatri 7
باتری ماشین

کاربرد باتری های EFB

در آخرین قسمت این مقاله بیایید تا نگاهی به مهم ترین کاربرد باتری های EFB بیندازیم. همانطور که گفته شد باتری فقط وظیفه تولید برق و انرژی مورد نیاز قسمت های برقی ماشین را بر عهده دارد. البته که روشن شدن موتور، فعالیت ضبط و چراغ های ماشین به این قسمت بستگی دارد ولی به صورت کلی یک باتری EFB می تواند کاربرد های متنوعی را در خود جای داده باشد. این محصول با استفاده از الکترولیت های مایع تولید می شود. شما می توانید آن را به عنوان پیشرفته ترین باتری های موجود همراه با الکترولیت مایع شناسایی کنید. از آنجایی که تکنولوژی روشن و خاموش در خودرو های نوین در حال گسترش است، استفاده از این باتری هم اهمیت زیادی پیدا کرده است. این محصول می تواند میزان آلایندگی هوا را کاهش دهد. چرا که این محصول مصرف سوخت را کاهش داده و نشر دی اکسید کربن را کنترل می کند. در نتیجه، استفاده از آن نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت.

اگر شما ماشین خود را در طول روز خیلی خاموش و روشن می کنید، استفاده از این محصول نتایج مطلوبی را برای شما به همراه خواهد داشت. چرا که ساختار منحصر به فرد و یونیک باتری های EFB به آن اجازه می دهد تا بدون مشکل فعالیت های مد نظر را به اتمام برساند. البته، شما باید به این مسئله مهم هم توجه داشته باشید که این محصول قوی و با ارزش می تواند در دیگر دستگاه هایی که به باتری برای روشن شدن نیاز دارند هم مورد استفاده قرار گیرد. از جمله این دستگاه های قوی و با ارزش می توان به اسنو برد اشاره کرد.

نتیجه گیری

همانطور که در این مقاله مشاهده کردید، باتری های ماشین کاربرد مشخصی دارد ولی در دسته بندی ها و مدل بندی های متنوعی به فروش می رسد. هر کدام از این دسته بندی ها نیز می توانند به زیر شاخه های مختلفی تقسیم شوند. به صورت کلی باتری های AGM و باتری های EFB هر کدام برای یک سری پروژه های خاص مناسب هستند. امکان مقایسه مستقیم این محصولات با هم وجود ندارد ولی شما می توانید با استفاده از یک سری ابزار های آنالیزی خاص آنها را بررسی کنید. توجه داشته باشید که این محصولات می توانند ظرفیت ها و قدرت های متنوعی هم داشته باشند. شما همیشه باید به دنبال خرید بهترین ها در بازار باشید تا با هیچ مشکل خاصی در این زمینه مواجه نشوید.

خرید باتری ماشین همراه با ارسال و نصب رایگان
مقایسه، بررسی، انتخاب و خرید باتری ماشین از ایران باتری